Ny medlem
Välkommen till vår fina förening. Som ny medlem hittar du mycket matnyttig information på vår hemsida. Är det något du saknar här kan du allt mejla styrelsen brflangtansalle@gmail.com
Med Telia fastighetsanslutning får boenden i Brf Längtans allé tillgång till tv med ett brett utbud av tv kanaler, kraftfullt bredband med telefoni. Ni får även tillgång till HD tv, play tjänster och en filmbutik med tusentals filmer.
Genom Telia Fastighetsanslutning ansluts fastigheten till fibernät. Ni får bl.a. tillgång till
• Bredband med möjlighet att surfa upp till 1 000 Mbit/s.
• Ett kraftfullt fiber internet.
• Tv från Telia
o Med över 30 play-tjänster och möjlighet att pausa och spola i direktsändning.
o Ett brett innehåll av senaste serierna & filmerna, de hetaste sportevenemangen i Sverige och internationellt samt de intressantaste nyhetsprogrammen.
o Sveriges största digitala videobutik – tusentals filmer man enkelt hyr från soffan med hjälp av fjärrkontrollen.
o Ni får även tillgång till tv-tjänst som är inbyggt stöd från Spotify.
Avtal mellan Telia och Brf Längtans Allé.
Bredband: Kollektiv bredband 100/100 Mbit/s.
Telefoni: Kollektiv Bredbandstelefoni.
TV: Kollektiv digital-TV Lagom, för mer information gällande vilka kanaler som ingår, Se www.telia.se
Kollektivt avtal
Ett kollektivt avtal ger boende på Brf Längtans allé tillgång till bredband, tv och telefoni via en gruppanslutning. Genom gruppanslutning blir priset mer fördelaktigt jämfört med om varje boende ansluter sig själv. Bostadsinnehavaren kan i sin tur anpassa både hastighet och TV-utbud efter behov.
Utöka dina tjänster
Efter att du aktiverat dina tjänster kan du välja en högre hastighet, skaffa fler tv-kanaler eller lägga till tjänster som inte ingår. Detta gör du enklast på Mitt Telia som du hittar på www.telia.se eller kontakta Telias kundtjänst 90 200.
Felanmälan & Teknisk support
Du kan enkelt starta felsökning av exempelvis din internetanslutning genom att gå in på https://www.telia.se/privat/support/felanmalan/bredband. Därefter analyserar Telia problemet och hjälper dig med eventuella åtgärder.
För teknisk support eller övrig information kan ni kontakta Telias kundtjänst på 90 200.
El
Hushållsel
Föreningen har ett gemensamt elabonnemang med Vattenfall som nätägare. Elförbrukning för varje enskild lägenhet mäts och faktureras individuellt. Bostadens elcentral är belägen i schaktet invid badrummet och är utrustad med automatsäkringar. Löser en säkring ut är det viktigt att alltid ta reda på orsaken innan säkringen slås på igen.
Här sitter även jordfelsbrytaren som har till uppgift att bryta strömmen om ett jordfel uppstår i en teknisk apparat som därmed riskerar att bli strömförande. Samtliga eluttag, förutom kyl/frys, kyl och frys är anslutna till jordfelsbrytaren.
Vid inflyttning förekommer det att säkringarna till köket är nedfällda, fäll upp dessa för att ta spishäll i drift. 4st reservsäkringar finns, dessa kan vara nedfällda. Se elschema.
Elmätare
Elmätare för lägenheten är placerad i elnisch i lägenhet. Även huvudsäkringar är placerade i nischen i er lägenhet. Elförbrukningen läses av automatiskt.
Föreningen medverkar inte i avräkning av elförbrukning och elkostnader vid överlåtelse av lägenheten. Reglering måste göras mellan köpare och säljare.
Värme
Förutom radiatorerna bidrar även ventilationssystemet till uppvärmning av din lägenhet via en effektiv värmeväxlare. Temperaturen i din lägenhet skall ligga runt 20º C minimum. Lägenheterna är inte kylda, på sommaren kan det bli varmare än 20ºC. Det kan dock variera något mellan rummen och över tiden. Du själv och din familj bidrar genom er närvaro till uppvärmning av lägenheten liksom även de lampor och de apparater du använder i hushållet. Därför kan lägenheten kännas sval om ni inte varit hemma på ett tag.
Det hus ni bor i har välisolerade väggar och fönster. Detta ger god komfort och en bra energihushållning under uppvärmningssäsongen. Välisolerade hus håller kvar värmen under såväl vinter som sommar. Detta kan medföra att det vid soligt väder periodvis kan bli varmt inomhus. Förutom vädring kan man dämpa övertemperaturer med hjälp av till exempel persienner eller markiser. Kontakta alltid styrelsen innan ni sätter upp markiser.
Kondens på energifönster
Fönster med låga så kallade U-värden kan under vissa morgontimmar efter klara nätter under vinterhalvåret ge upphov till kondens eller frost på ytterrutans utsida. Orsaken är att fönstren är mycket välisolerade och att glasets utsida ibland blir kallare än uteluften varvid luftens fuktighet kondenserar på glaset. Kondensen brukar begränsas till fönstrets nederkant och uppträder under en begränsad tid vid vissa väderbetingelser. Sådan kondens är ofarlig och ger inte upphov till skador på fönstren utan visar snarare att fönstret fungerar som det ska.
Rumstemperaturen regleras via ventiler placerade på radiatorerna. Det viktigt att termostaten inte täcks över, då fungerar ej värmen.
Ventilation
Ventilationssystemet i fastigheten är ett så kallat FTX-system där F står för mekanisk frånluft, T står för mekanisk tilluft och X står för värmeåtervinning.
Centralt i fastigheten finns en frånluftsfläkt som suger ut luften från badrum via don och i kök via spiskåpa. Ett konstant grundflöde av luft förekommer i badrummet. Ny luft tas in i lägenhet via ventilationskanaler från ventilationsaggregatet och don i vägg. Ventilationssystemet är ett centralt system som injusteras för alla lägenheterna och därför får man till exempel inte byta ut fläktkåpan till en annan typ för att inte förstöra ventilationssystemet.
Idag är bostadshusen mycket välisolerade både avseende väggar och fönster. Ungefär halva året behövs det därför ingen värme från radiatorerna. Lägenheten värms då med internvärme från belysning, apparater, personvärme och solinstrålning genom fönster.
Naturligtvis är det tekniskt möjligt att förlänga perioden då radiatorerna är på, men detta skulle medföra att det blir övertemperaturer i lägenheter och att kyla tas in i lägenheten samtidigt som värme tillförs. Att samtidigt värma och kyla lägenheten kommer att öka boendekostnaderna och är onödigt resursslöseri och negativt ur miljösynpunkt.
Matlagning och vädring
Frånluftsflödet i spiskåpan startas vid matlagning genom forcering. Tänk på att regelbunden rengöring av fettfiltret i kåpan är en förutsättning för förmågan att suga upp matos!
Vatten
Kostnaden för förbrukning av kallvatten ingår i årsavgiften till bostadsrättsföreningen. Dock har föreningsstämman besluta att kostnaden för den energi som åtgår för uppvärmning av varmvatten skall fördelas mellan lägenheterna med ledning av uppmätt förbrukning.
Föreningen medverkar inte i avräkning av varmvattenförbrukning och varmvattenkostnader vid överlåtelse av lägenheten. Reglering måste göras mellan köpare och säljare.
Råkar din bostad ut för en vattenskada eller om vatten tränger fram under exempelvis diskmaskin eller ut i läckageindikeringsröret i badrummet skall du omgående stänga av vattnet till din lägenhet och kontakta fastighetsskötaren. Både av säkerhetsskäl och för att garanti och försäkring skall gälla är det viktigt att anslutning till vatten och avlopp utförs av behörig installatör. Avstängningsventilen (ballofix) i kök, badrum och wc/dusch kan vara placerad synlig på vattenledningen eller bakom inspektionslucka.
Energismart
Visste du att bostadssektorn står för ungefär 40 procent av all energianvändningen i
Sverige? Vi i styrelsen vill ta vårt miljöansvar och ber nu även er att göra samma sak.
Genom enkla hushållningsåtgärder med värme, varmvatten och el kan du spara mycket energi och kostnader utan att det minskar din vardagliga komfort. Du bidrar dessutom till en minskning av koldioxidutsläppen som håller på att förändra vårt klimat. Här följer några tips på vad du kan göra för att leva energismart:
Vad kan du göra för att hushålla med energi?
Uppvärmningen är ofta en av de stora kostnaderna. Sänker man rumstempera- turen med 2º C minskar man också värmeförbrukningen för uppvärmning med ca 10 procent. För hög inomhustemperatur ger också torr luft vilket även kan upplevas besvärande ur hälsosynpunkt under vinterhalvåret.
Dra för persienner och gardiner på nätterna eftersom de isolerar bra och håller värmen inne. Låt inte persiennerna stå i horisontellt läge. Detta kan försämra fönstrets isolerförmåga eftersom persiennerna leder bort värmen via glaset.
Undvik att ställa möbler eller gardiner framför radiatorerna efter som det hindrar luftcirkulationen och värmestrålningen vilket gör att värmeförbrukningen blir högre.
Vädra inte för att sänka inomhustemperaturen, justera eller stäng av radiatorerna istället. Om du vädrar; vädra snabbt och effektivt med snabbt tvärdrag. Då byter du luft utan att kyla ner väggar, golv och tak.
Släck ljuset i tomma rum och byt till lågenergilampor eller ledlampor. En kilowattimme elenergi räcker till att få en lågenergilampa att lysa i 110 timmar medan en vanlig glödlampa lyser i 25 timmar. Om du har halogenspotlights, kontrollera om det går att byta ut halogenlampan mot en LED-lampa som kräver en bråkdel så mycket energi som halogenlampan.
Cirka 10 procent av all el är så kallad ”smutsig” el som produceras i kolkraftverk på kontinenten. Dessa bidrar med betydande andel utsläpp av växthusgaser som allvarligt påverkar jordens klimat. Du kan själv bidra genom att köpa energi- snåla apparater.
Stäng av TV:n och radion helt när dessa inte används. Genom att undvika stand-by-funktioner sparar du cirka 500 kWh per år.
Spara energi i köket
Använd bara forcerat läge för spiskåpan när du lagar mat. Spiskåpan suger ut stora mängder uppvärmd luft. Ha aldrig fönstret öppet i köket samtidigt som du använder fläkten.
Anpassa kokkärl efter storleken på kokhällen. Se till att hällen är ren, koka med lock och utnyttja eftervärmen. Använd vattenkokare för att snabbt koka upp vatten.
Undvik handdisk under rinnande vatten. Använd en diskbalja eller diskpropp istället. En full diskmaskin ger en betydande energibesparing i jämförelse med handdisk.
Se till att kyl och frys håller lagom temperatur. Låt maten alltid svalna innan den sätts in. Frosta av frysen med jämna mellanrum. Är den isbelagd stiger temp-eraturen. Gör också rent kylen och frysen regelbundet.
Spara energi vid tvätten
Utnyttja tvättmaskinens hela kapacitet, kör bara helt fyllda maskiner. Sänk temperaturen och tvätta i 30-40º C istället för 60º C eller 90º C.
Centrifugera efter tvätt och låt tvätten hängtorka. Det går åt mindre energi än om du torktumlar.
Spara energi i badrummet
Att värma varmvatten kostar och drar mycket energi. Håll därför varmvatten- kranarna stängda så mycket som möjligt. Se till att byta packning på droppande kranar.
Du kan med små vardagliga åtgärder bidra till en bättre miljö
I Brf Längtans allé, Östra sala backe debiteras respektive lägenhetsinnehavare för sin egen förbrukning av el och varmvatten genom att det i varje lägenhet har installerats separata mätare för detta, och där dess registrerade förbrukning sedan avgör den kostnad som debiteras lägenhetsinnehavaren.
ELMÄTNING – Brf Längtans allé är inköparen av all el till hela fastigheten, och elen levereras vidare från huvudmätaren till till samtliga lägenheter. Elpriset som debiteras lägenheterna bestäms samt justeras vid behov av föreningens styrelse.
Elmätarna är placerad i lägenhetens elcentral och den kan där även läsas av okulärt, och de mäter förbrukningen kWh.
VARMVATTENMÄTARE – I shakt bakom badrum finns en lucka som täcker för det fördelarskåp där tappvattnet kommer in till lägenheten. I detta skåp finns även varmvattenmätaren som mäter för-brukningen i m³ med tre decimaler, och även för varmvatten är det föreningens styrelse som bestämmer och justerar priset för varmvatten.
AVRÄKNING – Mätutrustningen kommunicerar trådlöst via radio till fjärravläsningsutrustning som varje dygn rapporterar mätvärden vidare Techem Sverige AB som ansvarar för driften av mätsystemet. Kvartalsvis för perioderna nov-jan, feb-apr, maj-jul och aug-okt kommer det att genomföras en avräkning där respektive lägenhets kostnad räknas fram utifrån dess förbrukning, och debiteringen kommer därefter att göras via avgiftsavierna som skickas ut kvartalsvis från den ekonomiska förvaltaren.
Respektive lägenhetsinnehavare ges även tillgång till Techems webportal där man kan följa sin för-brukning, samt hämta individuella debiteringsunderlag som visar all information om hur avräkningen har genomförts. Aktiveringskoder för tillgång till webportalen lämnas ut av styrelsen.
ENERGIBESPARING – Vid en minskad energiförbrukning minskas även utgifterna för en lägenhetsinnehavare. Därför kan det vara bra att göra energibesparande åtgärder som till exempel att stänga av elektronik som annars står i stand by-läge, eller att undvika att diska under rinnande varmt vatten eller att ta onödigt långa duschar.
KONTAKT – Vid frågor om mätningen, mätare, debiteringsunderlag eller annat som rör den individuella mätningen av el och varmvatten så går det bra att kontakta Techems kundservice.
Telefon: 040 631 30 91
Epost: kundservice@techem.se
Din nya bostad är utrustad med kärl för källsortering av hushållsavfall under diskbänken. Soprum/avfallsbehållare där du kan slänga ditt hushållsavfall finns belägna vid sidan av entrén vid Fyrislundsgatan 37C.
Hemförsäkring
Vid inflyttningen är det viktigt att du har tecknat en hemförsäkring för ditt nya boende.
I hemförsäkringen ingår en ansvarsdel som ersätter skador som du av vårdslöshet orsakar på annans egendom eller om du skadar någon person. Försäkringen betalar det skadestånd som du enligt skadeståndsrättsliga regler kan bli skyldig att betala. Rena olyckshändelser medför inte skadestånds- skyldighet. De eventuella tillval du har gjort räknas som lösöre.
Första året ska du välja en hemförsäkring utan bostadsrättstillägg, eftersom din bostadsrättsförening har tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg för alla lägenheter. Men eftersom styrelsen kan ändra detta varje gång de tecknar fastighetsförsäkring måste du försäkra dig om att det finns en kollektiv tilläggsförsäkring. I annat fall måste du teckna bostadsrättstillägg via din egen hemförsäkring.
Fastighets- och styrelseansvarsförsäkring
Bostadsrättsföreningen tecknar från första inflyttning fastighets- och styrelse- ansvarsförsäkring. Fastighetsförsäkring är en fullvärdesförsäkring som täcker skador som kan uppkomma på fastigheten orsakade av t ex inbrott, brand eller liknande. Styrelseansvarsförsäkring skyddar föreningen om t ex en styrelse- medlem orsakar föreningen ekonomisk skada.
Det första året omfattar föreningens försäkring även ett kollektivt bostadsrätts-tillägg för alla bostadsrättshavare. Detta för att underlätta vid eventuell skadereglering och för att spara kostnader åt medlemmarna. Bostadsrättstillägget omfattar skador på de delar i lägenheten som du enligt bostadsrättslagen och föreningens stadgar har underhållsansvaret för samt även skador på andras lägenheter förorsakade av händelser i din lägenhet.
Till gemensamma utrymmen hör exempelvis trappor, hissar, cykelrum och källsorteringsrum. Eftersom dessa utrymmen är till för alla är det viktigt att visa hänsyn så att dessa blir en tillgång för alla boende i föreningen.
Förvaringsutrymme för cyklar mm.
Cyklar, barnvagnar och andra skymmande föremål skall ej förvaras i trapphus eller loftgång. Detta för att underlätta framkomlighet för städning och i händelse av brand. Cykel-/barnvagn- samt rullstolsrum finns i bottenplan.
Nycklar
Till din nya bostad ingår 3 bostadsnycklar. Vid extrabeställningar av nycklar skall kontakt tas med anlitad låsfirma, enligt kontaktlista
Postfack
Posten levereras till postfacken belägna i fastighetens entréhall, nycklar till postfacken utkvitteras i samband med inflyttningen.
Tidningshållare
Din morgontidning levereras till en tidningshållare vid din dörr. Tänk på att avbeställa tidningen om du är bortrest.
Kodlås
Trapphusen är försedda med kodlås. Entrédörren går även att öppna med nyckel.
Parkeringsplats
Sidoavtal för parkeringsplats tecknas separat med bostadsrättsföreningen. Kontakta bostadsrättsföreningens styrelse för mer information om kostnader samt eventuell kölista.
Bostadsrättsföreningen har anlitat flertalet företag som ombesörjer förvaltning av er fastighet, allt från städning till ekonomisk förvaltning. Här presenteras viktig information som du bör ta del av, för att du på bästa sätt skall förstå hur servicen i din förening fungerar.
Upplands Boservice
Address: Märstagatan 4
Öppettider: Kontoret och växeln har öppet vardagar kl 7-16 (lunchstängt kl. 12-13)
Växel: 018-18 74 00
Jour: 018-18 74 01
Du kan också felanmäla via Boservices hemsida, www.boservice.se
Ekonomisk förvaltning:
Brf Ekonomen
(Telefontid: kl 9-12)
Tel: 08-588 857 40
E-post: info@brfekonomen.se
Lås
Certego
Jourtelefon: 020-24 00 00
E-post: info.uppsala@certego.se